Letecký provoz vojenských letadel ve vzdušném prostoru České republiky

Letecký provoz vojenských letadel ve vzdušném prostoru České republiky

Vzhledem k množícím se stížnostem civilního obyvatelstva na hluk vznikající při provozování letecké techniky u naší základny jsme se rozhodli odpovědět na nejčastěji kladené otázky ze strany veřejnosti. 

Ve Vašich stížnostech se nejčastěji setkáváme s otázkami typu PROČ a JAK letadla z naší základny létají. Následující výňatky ze zákonů a předpisů nejsou vyčerpávající a měly by sloužit k snazšímu pochopení dané problematiky. Plné znění těchto regulí je možné vyhledat na příslušných internetových stránkách.

Zde jsou odpovědi na nejčastější dotazy týkající se leteckého výcviku:

Proč létáte zrovna u nás za domem?

Vzdušný prostor České republiky je stejně jako u jiných evropských států rozdělen mezi jednotlivé uživatele (armáda, soukromé subjekty, aerokluby a další). Naše základna si tedy nemůže svévolně vybírat prostory pro výcvik. Prostory pro náš výcvik nám byly přiděleny na základě dohody Úřadu pro civilní letectví s Odbor dohledu nad vojenským letectvím.

Na obrázku jsou zvýrazněny horizontální a vertikální hranice našich pracovních prostorů ve výřezu Letecké orientační mapy ČR.

Obsah obrázku mapa, text, atlas

Obsah generovaný pomocí AI může být nesprávný.

 

Proč pro výcvik nevyužíváte vojenské prostory?

Možnosti použití vojenských výcvikových prostorů (Vojenský újezd Libavá, Boletice atd.) pro letectvo jsou velmi omezené, jelikož jsou z velké části vyhrazené pro výcvik pozemních jednotek AČR. Probíhá v nich každodenní intenzivní vševojskový výcvik, například střelby z ručních zbraní, dělostřelecká palba, trhací práce či létání s drony.

 Přes tyto skutečnosti odlétáme přibližně 15 procent letů i v těchto prostorech.

 Proč létáte v noci?

Oproti civilnímu letectví nemůže být působení vojenského letectva omezeno pouze na slunné počasí a denní dobu. Výcvikové lety probíhají za všech možných meteorologických podmínek, v dešti, v oblačnosti i v noci. Schopnost letů za jakéhokoli počasí ve dne i v noci patří mezi hlavní požadavky vedení leteckých operací vojenského letectva a od toho se odvíjí i náš výcvik.

 Proč létáte tak nízko?

Je to naše jedinečná schopnost vrtulníkového letectva, kterou máme schválenou naší Metodikou letového výcviku a předpisem Let-1-6/L2. Minimální povolená výška letu nad zemí je pro vojenské vrtulníky stanovena na 3 metry. Pro schopnost přežití posádek vrtulníků v moderním konfliktu je umění létání v přízemních výškách naprosto zásadní.

 Musíte létat nad vesnicemi?

Minimální nařízená výška letu nad hustě zastavěnými sídly a nad shromážděním lidí je 300 metrů nad terénem. Při stoupání z místa vzletu či klesání pro přiblížení a přistání na vybranou plochu je možná odchylka od těchto výšek a toto omezení neplatí. 

Odbor dohledu nad vojenským letectvím může v konkrétních případech povolit další snížení výšky s ohledem na povahu úkolu a bezpečnost letového provozu.

Česká republika je v porovnání se zbytkem světa zemí s relativně velkou hustotou osídlení. To přináší pro vojenské letce při výcviku v létání v malých výškách komplikaci s neustálým vyhýbáním se městům a vesnicím. Co se týká hluku, tak se v takovém prostředí v podstatě nelze neslyšně pohybovat.

 Proč rušíte noční klid?

Rušení nočního klidu není naším záměrem. Vzhledem k nutnosti výcviku v nočních hodinách a tomu, že hlavní část výcviku jsme nuceni plnit v omezených prostorech, tak vzhledem k hlučnosti vrtulníků bude i nadále docházet k hlukové zátěži obyvatel, žijících v těchto oblastech.  Způsobu našeho létání je vyhovuje platným hygienickým normám i ustanovení Občanského zákoníku o rušení nočního klidu. 

Musíme vzít v úvahu, že hluk v nočních hodinách nevytváří pouze vojenské vrtulníky, ale i vrtulníky Letecké zdravotnické záchranné služby, vrtulníky Policie ČR a letadla všeobecného letectví. Bohužel dochází k případům, kdy je narušování nočního klidu přisuzováno výhradně vojenskému letectví. 

 Jakými zákony a předpisy se řídíte?

Mezi základní zákony zajišťující bezpečnost občanů České republiky a upravující fungování Ozbrojených sil ČR patří:

ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky;

zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR;

zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky.

Z nich vyplývá, že zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu. Ozbrojené síly plní též úkoly, které vyplývají z mezinárodních smluvních závazků ČR o společné obraně proti napadení.

Létání vojenských letadel se dále řídí speciálně upravenými civilními předpisy, které nám vydává Odbor dohledu nad vojenským letectvím.

 Jaké jsou úkoly 22. základny vrtulníkového letectva?

Jsou to především:

  • úkoly základního, pokračovacího a bojového výcviku na vrtulnících UH-1Y, AH-1Z a Mi-171Š;
  • výcvik předsunutých leteckých návodčích JTAC;
  • zajištění služby pátrání a záchrany SAR, podpora nemocničního ECMO týmu a služba přepravy Policie ČR;
  • spolupráce se složkami IZS při živelných pohromách, především při povodních a hašení rozsáhlých požárů pomocí tzv. Bambi Bucket;
  • zabezpečení ochrany vzdušného prostoru v rámci Národního posilového systému (NaPoSy) – ochrana Jaderné elektrárny Dukovany;
  • schopnost přijetí a logistické podpory ostatních letadel Vzdušných sil a aliančních partnerů NATO.
 Provádíte nějakou kontrolu letů?

Každý let prochází následným vyhodnocením letových parametrů s několikastupňovou kontrolou. Pokud je zjištěna jakákoliv nesrovnalost technického stavu letecké techniky, nebo jsou překročeny letové parametry, je provoz okamžitě pozastaven do vyřešení dané závady. Technika je k letu vždy přistavena v bezvadném stavu a personál vždy teoreticky i prakticky připraven.