K-60 (L-60)
Aero L-60 Brigadýr (K-60)
Základní takticko-technická data
(L-60 / K-60)
Motor | Praga Doris B |
Tah motoru | 162 kW / 220 kN |
Rozpětí křídel | 13,96 m |
Délka | 8,80 m |
Výška | - |
Max. rychlost | 193 km/h |
Cestovní rychlost | 175 m/s |
Prázdná hmotnost | 912 kg |
Max. vzletová hmotnost | 1 370 kg |
Dostup | 4 500 m |
Dolet | 720 km |
Aero L-60 Brigadýr je tří až čtyřmístný jednomotorový víceúčelový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem.
V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na třímístný víceúčelový letoun, který by nahradil K-65 Čáp. Soutěž vyhrál návrh konstrukční kanceláře Aera, označený jako XL-60 s motorem Argus As 10C Tento projekt začal realizovat kolektiv pod vedením O. Němce.
Vzhledem k vytížení konstrukce Aera licenční výrobou, byla výrova prototypu předána do Chocně. Prototyp vzlétl 24. prosince 1953, ale ještě bez původně plánovaného nového motoru M-208B, poháněn motorem z K-65. Letoun měl problémy se stabilitou i s motorem, a tak 8. června 1954 vzlétl další prototyp, který měl motor M-208B (Praga Doris B) a dílčí úpravy konstrukce. I když přetrvávaly stále některé nedostatky, bylo rozhodnuto o sériové výrobě. Druhý prototyp (OK-JEA) L-60 byly určeny pro zemědělství, měly 300 litrovou nádrž na chemikálie, dávkovač a rozmetací zařízení a také poprvé jméno Brigadýr. Třetí, vojenský prototyp (V-01) vzlétl 28.6.1955. Byl určen pro spojovací a průzkumné úkoly a oproti prvním prototypům byl značně přepracován technologicky, aerodynamicky, ale i tvarově. V zadním střelišti měl instalovaný kulomet MG-15 ráže 7,92 mm, dále měl dva pumové závěsníky. Armádní verze dostala název K-60.
V roce 1956 prošel definitivními státními zkouškami a byla vyrobena 15-ti kusová série v národním podniku Orličan v Chocni. Celkem bylo vyrobeno 273 letadel. Dalšími verzemi letounu byla turistická, sanitní a výsadková, letoun sloužil i jako tahač větroňů. 64 strojů používal k zemědělským pracím Agrolet, ve Svazarmu se využíval mimo jiné i k vlekání až tří větroňů a k vysazování parašutistů, pětina vyrobených strojů sloužila v letech 1958-1968 v armádě pod označením K-60.
VERZE:
XL-60
Prototyp.
L-60
Základní verze s motorem M-208B.
- pro zemědělství vybaven nádrží na chemikálie, dávkovačem a rozmetadlem (označován též L-60B)
- pro Svazarm vybaven pro vlek větroňů a stupačkami pro výsadek
- pro armádu vyzbrojen kulometem, opatřen závěsníky pro pumy a možností přepravy nosítek. Vojenská verze K-60.Létal i na základně v Náměšti nad Oslavou.
L-60S
Dlouho po skončení výrovy typu byl v roce 1975 v Aerotechniku Kunovice L-60 přestavěn na pohon hvězdicovým motorem Ivčenko AI-14RA, postupně takto upraveny všechny stroje Svazarmu.
L-60SF
Výměna u čtyř brigadýrů původního motoru za motor a kryty motoru z Z-37 Čmelák (M-462RF), úprava pro Slov-Air z roku 1983.
L-160
Prototyp s novým křídlem a ocasními plochami, do sériové výroby se nedostal.
L-260
Nerealizovaný návrh na náhradu motoru M-208B za výkonnější M-208D.
L-360
Nerealizovaný návrh na náhradu motoru M-208B za hvězdicový AI-14R.
UŽIVATELÉ:
Československo, NDR, Polsko, SSSR, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Jugoslávie, Čína, Kuba, Rakousko, Švýcarsko, Egypt, Nový Zéland.