Mi-171š
Mil Mi-171Š
Základní takticko-technická data
(Mi-17 / Mi-171Š)
Mi-17 | Mi-171Š | |
Motor | 2 x TV3-117MT | 2 x TV3-117VM |
Výkon motoru max. | 2 x 1 435 kW | 2 x 1 618 kW |
Max. rychlost | 250 km/h | 250 km/h |
Cestovní rychlost | 225 km/h | 230 km/h |
Dolet (s 25 cestujícími) | 500 km | 610 km |
Taktický dolet | 350 km | 460 km |
Maximální přeletová vzdálenost | 930 km | 1065 km |
Praktický dostup | 4 500 m | 6 000 m |
Stoupavost u země | 4,5 m/s | 4,5 m/s |
Únosnost | 4 000 kg | 4 000 kg |
Hmotnost prázdného vrtulníku | 7 055 kg | 8 383 kg |
Normální vzletová hmotnost | 11 100 kg | 11 100 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 13 000 kg | 13 000 kg |
Délka s otáčejícími se rotory | 25,35 m | 25,35 m |
Délka trupu | 18,22 m | 18,22 m |
Výška | 4,75 m | 4,75 m |
Průměr nosného rotoru | 21,29 m | 21,29 m |
Průměr vyrovnávacího rotoru | 3,91 m | 3,91 m |
Mil Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H)
Střední víceúčelový dvoumotorový vrtulník Mi-17 je klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený zejména k přepravě osob. Vývozní verze sovětského, resp. ruského víceúčelového dvoumotorového vrtulníku.
Je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Od Mi-8 se odlišuje některými charakteristickými znaky - třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.). Je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne tak i v noci. Konstrukce draku, přepravní možnosti a vybavení Mi-17 je v hlavních rysech shodné s typem Mi-8. Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybaven účinnými prostředky ochrany proti PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1 830 litrů.
Mil Mi-171Š
je nejmodernější verzí vrtulníku Mi-8/17, která byla sestrojena v polovině 90. let. Stroj vyrábí Ulanudský letecký závod, ležící poblíž Bajkalského jezera.
Vrtulník Mi-171 je opatřen dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.
V nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.
Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Dále zde mohou být instalovány dva palubní jeřáby, umožňující snadnější manipulaci s nákladem. Stroj má moderní přístrojové vybavení, zařízení pro systém nočního vidění, odpovídač civilního identifikačního systému, 6 vnějších závěsníků pro celou škálu výzbroje, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů. Kromě toho může být vybaven celou škálou dalšího moderního vybavení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti, kdy může podvěšenou výzbrojí i pohyblivými kulomety umlčovat protivníka v místě vysazení.
Vzhledem ke schopnosti nést i protitankové řízené střely nebo neřízené rakety může ničit obrněnou techniku, polní opevnění i plošné cíle. S podobným využitím AČR nepočítá, stroje však budou dodané se zmíněnými bočními závěsníky a ponesou pouze přídavné palivové nádrže, což umožní prodloužit dobu letu až na velmi pozoruhodnou hodnotu šesti hodin.
V rámci deblokace ruského dluhu vůči ČR získala Armáda České republiky od roku 2005 16 kusů těchto strojů. V září 2007 byl za přítomnosti náměstka ministryně obrany Ing. Františka Padělka a obchodního rady Ruské federace podepsán kontrakt o provedení modernizace vrtulníků Mi-171Š mezi LOM PRAHA s.p. a FGUP Rosoboronexport.
Na požadavek AČR byla provedena modernizace vrtulníku před vysláním do mise v Afghanistanu, používá se označení modernizovaný vrtulník Mi-171Š někdy i Mi-171ŠM.
Výbava Mi-171Š:
- Motory TV3-117VM
- Zadní hydraulicky sklopná nájezdová plošina u 7 ks, zbylé vrtulníky mají dvoukřídlá zadní vrata
- Rozšířené pravé dveře nákladového prostoru
- Palubní jeřáb u pravých bočních dveří SLG-300 s nosností 300 kg, přičemž u levých bočních dveří zůstane běžný jeřáb LPG-150M s nosností 150 kg
- Tlumič vibrací hlavy nosného rotoru (snižuje vibrace celého vrtulníku především při startu a přistání)
- Systém ochlazování výstupních plynů z motorů (tzv. EVU)
- Pomocná energetická jednotka SAFÍR české výroby
- Vnější boční závěsníky pro 4 přídavné palivové nádrže
- Snímatelné pancéřování částí pilotní kabiny a pevné pancéřování vybraných prvků motorů a hlavního reduktoru
- Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních oktovizorů (brýlí nočního vidění, NVG)
- Odpovídač civilního identifikačního systému (SSR), který umožňuje lety nad územím ČR bez omezení
- Nové prvky signalizace, ovládání, pilotáže a záznamu letových parametrů
- Lafetace pro kulomety ráže 7,62 mm v prostoru obou dveří nákladové kabiny
Základní vybavení modernizovaných vrtulníků Mi-171ŠM:
- Stabilizovaná plošina s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
- Systém pohyblivé mapy
- Letecká radiostanice (TALON)
- TACSAT - satelitní radiokomunikace
- NATO standardní palubní odpovídač
- Radionavigační systém (VOR, LOC, GS, MKR)
- Navigační počítač FMS (Flight Management System)
- Havarijní radiomaják
- Povětrnostní radiolokátor
- Vnější podtrupový závěs s nosností 4000 kg
- Vyhledávací světlomet s infračerveným filtrem (SX-16)
- Družicový navigační systém GPS
- Kamufláž dle standardů AČR a NATO
- Klimatizace kabiny
- Systém plánování a bojové podpory
- Multifunkční displeje
Vrtulníky vyčleněné pro Integrovaný záchranný systém ČR:
- Radiostanice pro integrovaný záchranný systém (MATRA)
- Sanitní vybavení (nosítka)