C-11 (Jak-11)
Jakovlev Jak-11 (Let C-11)
Základní takticko-technická data
(C - 11 / Jak-11)
Motor | M-21 (AŠ-21) |
Tah motoru | 515 kW / 700 kN |
Rozpětí křídel | 9,2 m |
Délka | 8,5 m |
Výška | 3,28 m |
Max. rychlost | 465 km/h |
Prázdná hmotnost | 1 854 kg |
Max. vzletová hmotnost | 2 418 kg |
Dostup | 7 000 m |
Dolet | 1 290 km |
Nosná plocha | 15,4 m2 |
Jakovlev Jak-11 / Let C-11 je dvoumístný dolnoplošník s tříkolovým podvozkem a hvězdicovým motorem.
Letoun Jakovlev Jak-11 vychází typově ze sovětského stíhacího letounu Jak-3, který s hvězdicovým motorem AŠ-82FN vzlétl již 10. listopadu 1945. Tento stroj se však do výroby nedostal, ale došlo k jeho další modernizaci a vznikl tak nový letoun. První vzlet Jakovleva Jak-11 tak proběhl až v roce v roce 1946, v témže roce prošel státními zkouškami a začala sériová výroba v Saratovu (Motor AŠ-21, který pohání Jak-11 je vlastně upravený poloviční motor AŠ-82FN).
Výzbroj letadla sestávala z 12,7 mm kulometu a dvou 50 kg pum. V Sovětském svazu sloužil nejen v Rudé armádě, ale i v DOSAAFu. V Sovětském svazu se vyráběl v letech 1947 - 1956 a celkem zde bylo vyrobeno 3859 kusů.
Roku 1953 prodal Sovětský svaz licenci letounu Československu a v továrně Let Kunovice byl stroj vyráběn pod označením LET C-11. V letech 1952 až 1956 bylo vyrobeno 707 letadel. V 60-tých letech (po prodeji C-11 do Egypta) zůstaly v ČSSR tři letuschopné stroje, které skončily v depozitáři Leteckého muzea v Praze-Kbelích.
V Sovětském svazu na něm bylo dosaženo pěti světových rekordů - v roce 1950 pilot Forostěnko docílil rychlosti 441,176 km/hod na 500 km trati (později i 471,348 km/hod), v letech 1951 a 1952 piloti Golovanov a Zachudalin dosáhli rychlosti 442,289 km/hod a 360,032 km/hod na trati 1000 a 2000 km a konečně v roce 1954 pilot Černov dosáhl délky letu 1990,183 km, v Československu získal pilot Bedřich v roce 1960 dva rekordy - rychlost 464 km/hod na trati 3 km a 427 km/hod na trati 15/25 km.
VERZE:
Jak-11
Základní verze.
Jak-11U
Verze Jaku-11 s příďovým podvozkem.
Jak-11T
Verze Jaku-11 s příďovým podvozkem a vybavením odpovídající stíhacím letounům.
LICENČNÍ VERZE:
C-11
československá licence Jaku-11.
Létal i na základně v Náměšti nad Oslavou.
C-11U
3 kusy odpovídající Jaku-11U.
POUŽITÍ:
Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích Varšavské smlouvy, ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v Rakousku.
UŽIVATELÉ:
Československo, Afghanistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam.
VÝZBROJ:
Letoun byl vyzbrojen 12,7 mm kulometem a dvěma 50 kg pumami.