K-75 (Ae-45)
Aero Ae-45 (K-75)
Základní takticko-technická data
(Ae-45 / K-75)
Motor | 2x Walter Minor 4-III |
Tah jednoho motoru | 77 kW / 105 kN |
Rozpětí křídel | 12,25 m |
Délka | 7,54 m |
Výška | 2,3 m |
Max. rychlost | 280 km/h |
Cestovní rychlost | 245 m/s |
Prázdná hmotnost | 820 kg |
Max. vzletová hmotnost | 1 400 kg |
Dostup | 4 700 m |
Dolet | 1 000 km |
Výstup na 2 km | 9 min |
Nosná plocha | 17,09 m2 |
Aero Ae-45 je celokovový dvoumotorový čtyřsedadlový dolnoplošník s podvozkem záďového typu.
Po skončení druhé světové války se vyráběly v továrně Aero Vodochody německé letouny, pro něž existovaly díly a originální materiál a oficiální vedení nepřemýšlelo o vývoji vlastního stroje. Byla zde však skupina konstruktérů (Miroslav Baitler, Jiří Bouzek, Ondřej Němec a František Vlk), která se rozhodla pokračovat v předválečné tradici firmy. Jejich záměrem bylo vyrobit letoun, který by se uplatnil na trhu a tak došlo k rozhodnutí postavit čtyřmístný celokovový dvoumotorový dolnoplošník, který by sloužil při nepravidelné letecké dopravě, obchodních a služebních cestách. S vývojem stroje se začalo v létě 1945 a jeho plány byly nakresleny po pracovní době, bez šanci na odměnu. Situace se změnila po jmenování nového vedení a stavba budoucího letounu Aero Ae-45 byla povolena oficiálně. Vzniklo tak nestárnoucí letadlo převyšující úroveň své. Zejména pak v padesátých letech se proslavil v mnoha zemích světa.
První vzlet prototypu pod označením Ae.45.1 (OK-BCA) proběhl 21.7.1947. Zkušební lety dále pokračovaly a docházelo k dílčím úpravám. Dne 12. března 1948 odstartoval druhý prototyp Ae 45.2, který měl provedené dílčí úpravy. Již na základě zkoušek dvou letových prototypů a jednoho prototypu pro pevnostní zkoušky byla zahájena sériová výroba, a tak již v dubnu 1949 vzlétl první sériově vyráběný letoun. Sériová výroba probíhala v letech 1948 až 1961. Do roku 1951 bylo postaveno 200 letadel. Vzhledem ke stěhování Aera z Vysočan do Vodochod a přípravě licenční výroby sovětských stíhacích letadel, bylo rozhodnuto pokračovat ve výrobě zdokonaleného typu Aero Ae-45S v Letu Kunovice. V Letu Kunovice bylo vyrobeno 228 kusů. V letech 1959 až 1961 bylo vyrobeno dalších 142 kusů zdokonalené verze Aero Ae-145. Celkem bylo vyrobeno 590 letounů.
VERZE:
Aero Ae-45
Základní typ s motory Walter Minor 4-III z produkce Aera Vysočany.
Aero Ae-45S
Zdokonalená verze vyráběná v Letu Kunovice.
Aero Ae-145
Úprava verze Ae-45S ve Strojírnách první pětiletky (Let) Kunovice s motory M-32.
K-75
Vojenské označení Aera Ae-45, používaný ke spojovací službě.
Létal i na základně v Náměšti nad Oslavou.
PROJEKTY:
Aero Ae-145
projekt vzniklý v Aeru v letech 1948-1949, jednalo se o pětisedadlovku s příďovým podvozkem s motorem Walter Minor 6-III.
Aero Ae-245
projekt projekt pětisedadlovky se záďovým podvozkem a motorem Walter Minor 6-III.
Aero Ae-345
projekt projekt čtyřsedadlovky se záďovým podvozkem a motorem Walter Minor 6-III
UŽIVATELÉ:
Aero Ae-45 byl používán jak v civilním, tak ve vojenské letectví. Jako civilní dopravní letoun byl známý jako „aerotaxi“, dále byl oblíbený v aeroklubech, ve velkém se vyvážel do zahraničí. V 50. letech sloužilo kolem 50 strojů Ae-45 v aerotaxovém oddíle Československých aerolinií, který zajišťoval čs. podnikům a jednotlivcům lety na objednávku.[1] Aera Ae-45 létaly kromě Československa také v Maďarsku, Švýcarsku, Itálii, v mnoha státech Asie a Afriky, létaly také pod hlavičkou ČSA a Aeroflotu. Létal v tvrdých klimatických podmínkách SSSR a Číny, kam byl dodáván ve velkých sériích. Dále byl vyvážen do dalších zemí světa. Celkem bylo vyrobeno 590 letounů, z toho 200 ks Ae-45 v Aeru Vodochody, 228 ks Ae-45S a 142 kusů zmodernizovaného Ae-145 v Letu Kunovice.
Největší zahraniční úspěchy letounu Ae-45:
Letadla se zúčastnila většiny tehdejších leteckých soutěží. Největší úspěch byl anglickém závodě v roce 1949, Norton Griffithe Challenge Trophy“, kde zvítězil s Ae-45 (OK-DCL) pilot Anderle. Aero Ae-45 bylo nositelem mnoha národních rekordů i mezinárodních rekordů registrovaných FAI. Na tomto letadle bylo také podniknuto mnoho dálkových letů. Týž pilot Anderle provedl non-stop přelet Sahary, W. B. Riley letěl z Prahy na Cejlon, D. Beard z Prahy do Hongkongu ve třech etapách přes 1600 km dlouhých, R. Ceschina vyhrál soutěž „Championship of Italy“. Letoun Ae-45S přelétl jako první čs. letoun Atlantik z Buenos Aires do Milána s mezipřistáním na ostrově Fernando de Norronha.