C-105 (Z-126)
C-105 / Zlín Z-126 Trener 2
Základní takticko-technická data
(C-105 / Z-126)
Motor | Walter Minor 4-III |
Tah motoru | 77 kW / 105 kN |
Rozpětí křídel | 10,28 m |
Délka | 7,42 m |
Výška | - |
Max. rychlost | 201 km/h |
Prázdná hmotnost | 510 kg |
Max. vzletová hmotnost | 765 kg |
Dostup | 4 750 m |
Dolet | 600 km |
Zlín Trenér je dvoumístný jednomotorový dolnoplošník, který je konstruován na ucelený letecký výcvik, včetně akrobacie při obsazení s jedním i se dvěma piloty.
Po druhé světové válce vypsalo čs. ministerstvo národní obrany požadavek na školní letoun se dvěma sedadly za sebou a s dvojím řízením. V letecké továrně v Otrokovicích vznikl projekt, který byl přijat, a tak první prototyp stroje vzlétl 20. října 1947. Letoun dostal označení Zlín Z-26 Trenér, československým vojenským letectvem byl nazýván jako Zlín C-5. Jednalo se o stroj smíšené konstrukce, který měl trup svařený z trubek, byl potažený plátnem a měl celodřevěné křídlo i ocasní plochy. Dalším vývojem vznikl modernizovaný typ Z-126 Trenér 2, který byl osazem motorem Walter Minor 4-III, měl již celokovová křídla i ocasní plochy a jiná vylepšení. Tento stroj poprvé vzlétl 8. října roku 1953, sériová výroba započala v roce 1954. Vzhledem k tomu, že se jednalo o moderní a zdařilý typ letounu, kterého bylo vyrobeno 169 kusů, došlo i k vývozu do zahraničí ( Austrálie, Čína, Finsko, Indonésie, Jemen, Kanada, NDR, NSR, Rakousko, Švýcarsko, USA). V letectvu ČSLA dostal letoun označení C-105. Roku 1955 vzlétl další prototyp přestavěný na Z-226. Stroj, který vznikl z požadavku na vlečný letoun, byl osazen motorem Walter Minor 6-III o výkonu 118 kW, byla na něm provedena řada technických změn. Došlo k zlepšení stoupavosti, ke zkrácení vzletu. Vznikly další modifikace jako vlečný letoun či letoun s řízením pouze v zadním pilotním prostoru. V některých letounech Z-226M byl instalován motor Avia M-137. V letech 1957 - 1961 bylo vyrobeno 283 kusů letounů Z-226 všech modifikací (vojenské označení C-205). Dalším vývojovým typem byl Zlín Z-326, který měl částečně zatahovací podvozek, došlo k zvýšení rychlosti i stoupavosti. Prototyp vzlétl roku 1957, letoun se vyráběl od roku 1959. Jeho vojenské označení v čs. armádě bylo C-305. Roku 1965 byl zalétán další typ Z-526. Sériová výroba letounu probíhala v letech 1969 - 1974 a vyrobeno 172 kusů. Zlín Z-526 byl vyvážen do mnoha zemí světa (Belgie, Bulharsko, NDR, Francie, Itálie, JAR, NSR, Polsko, Španělsko, Švýcarsko, USA). V této verzi došlo ke změně palivové a olejové instalace, letoun byl vyráběn ve verzích Z-526F (s motorem Avia M-137) , Z-526L (s motorem Lycoming AEIO) a Z-526M. Pro potřebu akrobacie v Moravanu Otrokovice byl vyvinut jednomístný Zlín Z-526A. V roce 1981 byl zkonstruována modifikace Z-526 AFMCondor pro potřeby vrcholového střediska sportu v Brně. Poslední typ vývojové řady Z-726 byl vyráběn do roku 1977.
VERZE:
Z-26
Vojenská verze C-5.
Z-126
Vojenská verze C-105. Zlín Z-126 Trener 2 vznikl dalším vývojem Z-26. Lišil se kovovým křídlem a ocasními plochami. Nový Trener byl zalétán 8. října 1953. Po úspěšných zkouškách se začal v roce 1954 vyrábět sériově. Za dva roky vzniklo 169 strojů, z nichž 32 bylo na export. U vojenského letectva a Svazarmu se označoval C-105.
Létal i na základně v Náměšti nad Oslavou.
Z-226
Vojenská verze C-205.
Z-326
Vojenská verze C-305.
Z-526
V této verzi došlo ke změně palivové a olejové instalace.
Z-726
Vyráběn do roku 1977.