Dvě letecké nehody. Naštěstí byly simulované!
Dvě letecké nehody. Naštěstí byly simulované!
Dvě letecké nehody. Naštěstí byly simulované!
Dvě letecké nehody nedaleko náměšťské základny. Naštěstí byly simulované!
Scéna, při které běhá mráz po těle. Hořící trosky vojenského letounu L-39ZA, z nichž se valí hustý černý dým jsou rozmetány po širokém okolí. K tomu se přidávají ohlušující exploze, pravděpodobně kanónové munice. Pohled na kokpit je sice úděsný, avšak skutečnost, že se v něm nikdo nenachází je slibný. Dává naději, že jsou oba piloti naživu…
Taktické cvičení složek integrovaného záchranného systému v součinnosti s vyčleněnými silami a prostředky Armády České republiky začíná nahlášením letecké nehody na operační středisko Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina. Odtud se aktivují jednotky, které neprodleně vyjíždějí k simulované havárii letounu L-39ZA z výzbroje 22. základny letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou. U „devětatřicítky“ došlo krátce před přistáním k technické závadě na motoru AI-25TL, která zapříčila jeho vysazení. Následně se oba piloti ze stroje katapultovali.
Po šestnácti minutách od vyhlášení signálu „Záchrana“ přijíždí na místo události vojenská hasičská jednotka z náměšťské základny. Její velitel provede rychlý průzkum a poté nařídí nasazení proudů k hašení trosek letadla. O chvíli později jsou v prostoru havárie hasiči ze stanic Třebíč, Náměšť nad Oslavou a Hrotovice, jakož i vozidla zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina a Posádkového zdravotnického zařízení Vícenice. Samozřejmě, že zde nechybějí ani příslušníci Policie ČR a Vojenské policie.
Nejzávažnějším úkolem pro všechny záchranáře je vyhledání obou pilotů. To se záhy podaří. První z nich je nalezen ve větvích stromu zhruba v šestimetrové výšce. Také toho druhého objeví viset s padákem na stromě. Lezecká skupina je spouští pomocí speciálního vybavení na zem a předá zdravotnickému personálu. Naštěstí ani jeden z nich neutrpěl vážná zranění. Velitel zásahu provádí závěrečný průzkum místa zásahu a lokalitu předává policistům.
Neuplyne ani půlhodina a cvičící jednotky jsou pověřeny dalším úkolem. Protentokrát vyproštěním a záchrannou posádky bitevního vrtulníku Mi-24/35 se dvěma předsunutými leteckými návodčími na palubě po simulovaném takzvaném tvrdém přistání stroje v terénu. To bylo zapříčiněno prudkým poryvem větru, přičemž poklesla účinnost hlavního rotoru v klíčové fázi přistání. I tentokrát prokázali zasahující záchranáři svoji profesní zdatnost. Ve stanovém limitu vyprostili zraněné a předali je k ošetření zdravotnické záchranné službě. Tím nejenže splnili úkoly taktického cvičení, ale především si v reálné situaci ověřili postupy a taktiku při případném společném zásahu na aliančním cvičení Ramstein Rover 2013.
Exkluzivní reportáž o simulovaných haváriích letounu L-39ZA a vrtulníku Mi-24/35, jakož i záchranných pracích složek IZS a AČR si můžete přečíst v zářijovém čísle resortního časopisu A report.
Autor: Pavel Lang
Foto: Jan Kouba